torsdag 24. september 2009

Girya

Jeg har hatt mine første timer med treningsformen Girya denne uka! Dette var for meg noe helt spesielt og spennende. Man trener med kuler som kalles kettlebell (se bildet), gjennom en rekke øvelser som ikke er så vanskelige å gjennomføre men veldig tunge. Kulene har også forskjellig vekt, der den tyngste er 32 kg. Gjennomsnittlig brukes det kuler på 8-12 kg, og evt mindre. Det er jo så klart du selv som bestemmer hva du vil løfte!

Girya er en treningsform som er flere hundre år gammel, og stammer fra den russiskelandsbygda på 1700 tallet. Da de brukte vekten i kulene, for å trene styrke etter en lang arbeids dag ute på åkern.




I Girya trener hovedsaklig utholdenheten i musklene. Noe som kan være interesant for alle idrettsutøver og resten av oss! Jeg synes Girya passer for alle, det er en utrolig bra og morsom treningsøkt! Er noe jeg vil fortsette med, uten tvil!



Du kan trene Girya hovedsaklig gjennom Elixia i Norge, mulig andre kjeder tar det til seg ettervert!






I Trondheim kan man trene Girya på Elixia Teglgården. Kom å prøv:)







Kilder : www.stayer.com

Get up and get out!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar